sobota, 15 sierpnia 2015

Jak nazywać by nie nadużywać - Psalm 91.14

Istnieje wiele nauk, tradycji czy propozycji jak nazywać Boga  i którym imieniem. Toczy się wiele rozmów na temat: jak zwracać się do Boga, kiedy pisać , która wymowa jest prawidłowa. Wielu wierzących nie zna nawet w przybliżeniu tych imion. Jedni mówią, by imienia Boga nie wymawiać chociaż w Biblii nie ma takiego zakazu. Inni twierdzą, że tylko wybrana mała grupka ludzi wie jak prawidłowo wymienia się imię Boga.
Najważniejsze, by temat nie stał się powodem do kłótni między wierzącymi, wzajemnego osądu lub wywierania nacisku psychicznego na drugiego człowieka . Czyli wszystko w równowadze.
Przyszła mi na myśl ta właśnie historia:

OPOWIADANIE O BABERCE

Pewnego dnia kilkunastoletni wnuczek nazwał babcię : " Baberka". 
W rodzinie rozpoczęła się debata. 

Mama podjęła decyzję:
- Synek. Nie okazujesz babci szacunku. Mów : "babuniu" lub "babciu". Zakazuję ci zwracać się do mojej mamy: baberka.

Ojciec odezwał się na to:
- A co mnie to obchodzi jak mój syn zwraca się do babki. Nazywa ją jak nazywa.

Ciocia zabrała głos:
- W rodzinie mojego męża bardzo szanuje się dziadków i rodziców. Mówią : mamciu, babuniu, babciu, dziadziuniu, tatuniu. Co to za słowo: baberka! 
Nie obrażajcie starszej kobiety! Niesłychane co dziś młodzi wymyślają.

Siostra na to: 
- Skąd wytrzasnął taką dziwaczną nazwę?

Wujek przypomniał sobie:
- Pamiętam jak mój brat powiedział do naszej babci: babko. Ojciec od razu zrobił z nim porządek. Haha. Na samą myśl o babci miał już dosyć. Więcej nie odważył się mówić : babko.  
Jak się wnerwił, to do siebie mówił po cichu, żeby nikt nie słyszał : " ty stara babko".  Ale na głos zawsze mówił jak trzeba. Haha.

Brat również wtrącił trzy grosze: 
- Te, młody, szacunek należy się babci. Pamiętaj.

A na to babcia:
- Przestańcie. Szkolenie sobie zrobili. Czy ktoś  zapytał się mnie o zdanie w tej sprawie? Mnie?
Otóż powiem wam: "Baberka" to najpiękniejsze słowo jakim mnie nazwano. Baberką jestem tylko dla mojego wnusia. I niech nikt go więcej nie poprawia. Ma mówić do mnie nadal: Baberka.
I tylko my oboje wiemy dlaczego tak jest. Podsumowała Baberka ze wzruszeniem. 
Wnuczek od dawna ją tak nazywał tylko nikt o tym nie wiedział.

Słowo "Baberka" było dla babci najsłodszym słowem na serce od jej kochanego wnuka.

Wiemy, że oprócz imion Boga czy tytułów (jak to określają różne grupy religijne) istnieją osobiste słowa używane przez wierzących, którymi to słowami obdarzają tylko i wyłącznie Boga, w Którego wierzą i Którego miłują. 

melita
" Wywyższę go, bo zna imię moje."- psalm 91.14;


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz